Nu har jag suttit med i ytterligare ett textsamtal och förvånats över allas skrivprocesser. Mest chockad var jag över hur andra reagerade på min egen skrivprocess. Så jag tänkte dela med mig av denna här…

Som en typisk flummig kreativ människa jag är, så har jag ändå ett oerhört stort behov av att strukturera min tillvaro. Detta är inte låsta ramar, utan mer – hitåt ska vi – där borta ligger skatten! Följ mig! (Så får vi se hur många som traskar efter).

Arbetsprocess

Egentligen så började allt med att kunna skapa något magiskt, genom hantverk. Scenen i början var en trigger och den har jag arbetat om fyra ggr innan jag blev någorlunda nöjd. Efter att ha skrivit några kapitel ur protagonisten Alvines storyarc så kände jag att det saknades perspektiv. Inspiration hämtades från John Bauers sagovärld, Robin Hobbs ”mördarens lärling” och George RR Martin. Jag finner perspektivbytet uppfräschande och jag hade inga problem att byta mellan många karaktärer samt deras stödkaraktärer. Däremot ville jag inte göra det stort. Varje huvudkaraktär är sammanbunden på den geografiska platsen, och då landet är oerhört litet så begränsas det ytterligare av få stödkaraktärer.

Efter att ha skrivit tre kapitel började jag bygga ryggrad, ni ser inklippt printscreen. Totalt är det tjugo kapitel. Då det ska bli ett längre verk (två böcker till) och jag har redan kommit till kapitel 4 i bok två. Finner stort nöje att lägga upp en lös struktur för skrivandet och bocka av dem alltmedan jag skriver. Men det händer att jag ibland förlorar mig i skrivandet och missar, men brukar då istället finna andra vägar och hamna rätt ändå. Då justerar jag ryggraden.

Arbetet inför är oftast väldigt liten, jag brukar spinna iväg på idéer som jag skriver ner. Under promenader så spelar jag in memos, med idéer och tankar kring de olika karaktärerna och hur deras livsöde kan tänkas utvecklas, eller vad jag vill utsätta dem för. Men oftast ”kommer” idéerna till mig, bara genom att jag tänker på världen som jag börjat skapa och dem människor som bor där.

I samband med ryggraden av storyn brukar jag påbörja världsbygget. I detta fall påbörjade jag rita en karta över världen. Dock kommer inte alla platser utritade att vara med. Varje land får namn, de som är ”aktiva” i boken får även färger, sköldar, statsformer och kulturella preferenser. Genom att använda nyckelord blir det lättare.

Världsbygget för SL började först efter att jag introducerat karaktären ”Shandahare”, som är huvudantagonisten i bok 1. Just för att hennes bakgrund (ålder) krävde att jag kände till landets historia. Så jag skrev ner de idéer och tankar jag fick kring henne och såg sen ett mönster som passade ihop med kungafamiljen i C. Det är då spindelnätet börjar ta form för mig, jag ser möjligheterna att väva något intrikat.

Stöta på problem i arbetsprocessen händer, den största var att när jag introducerade fler karaktärer att huvudplotten skulle gå förlorad. För jag visste inte riktigt än vad den var, förrän antagonisten klivit in på scen (kapitel 3). Så fler kontraster mellan ”gott” & ”ont” har lämnat fler färger på paletten. Men jag är inget fan av svart/vitt och började då fundera på hur jag skulle kunna skapa en sorts cross-over. Typ Darth Vader utan att det blir alltför uppenbart och vad makt kan göra med en människa. Samt bädda in fler twistar.

Observera att jag skriver, promenerar (& planerar), när jag inte gör alla andra måsten som livet kräver. Att jag alltid aktivt försöker tänka på mitt skrivande för att andas in nytt material. Det kräver också mer läsning än vad jag ibland hinner med. Ljudböcker i all ära, men jag lär mig inte lika mycket på att skriva. Jag lär mig att berätta via ljudböcker. Men för att skriva behöver jag läsa, gärna en fysisk bok för då får jag in fler sinnen i arbetet. Och det är genom våra sinnen vi förmedlar bilder. Jag har plöjt engelsk fantasy i detta ändamål, samt klassiker på svenska för att komplettera.

Redigeringsarbetet är där jag försöker hitta listor som jag kan bocka av när jag går igenom mitt arbete. Men oftast handlar det om skrivregler som behöver sätta sig, detta görs bäst genom korta noveller i kontrollerade former snarare än fri skriv flow. Dem listorna har jag börjat sammanställa och det tar lite tid att sätta sig in i varje del.

Skrivprocess

Jag har lätt att komma in i skrivarflow och producerar mellan 2000–8000 ord på en dag i råmaterial. Men sen kommer min största svårighet, att renskriva, kapa, förfina och justera råmaterialet och det vill jag helst inte göra förrän jag är klar. Men kill your darlings bör vara mitt motto. Nu i vår har jag justerat samma text upprepande gånger och jag känner mig blind för mina problem. Men då brukar jag gå ifrån. Jag har skapat en ”dödslista” med ord jag ska hålla nere, så jag brukar söka igenom dokumentet med jämna mellanrum för att minska dem. (Utfyllnadsord).

Första utkastet var i obestämd form, fram till kapitel 5 sen skrev jag om det i bestämd form och fick ner sidantalet med 30%. Jag kapade brutalt i texten och kände mig som döden själv. Då jag skriver intuitivt med lös kapitelstruktur så kan mina karaktärer gå ”rogue”, än så länge har det fungerat ändå. De är inom sina ramar. De följer sina karaktärsdrag och är inte falska mot sig själva, vilket är huvudsaken. Samtidigt öppnar det upp för fler möjligheter som kan uppstå i skrivandets gång.

En försämring jag sett däremot efter de obligatoriska 55 sidorna som jag redan överskridit, är redigeringsarbetet efter varje kapitel. Detta kommer bli som att skjuta sig i foten. Då det blir ett mastigare arbete att ta sig igenom. För att inte tala om alla andra delar som ska säkerhetskollas efter skrivandet är färdigt och ska redigeras. Här vill jag lägga mycket av min träning för mig själv, att uppmärksamma mina egna fel och bli en god kritiker utan för den skulle hindra min kreativa process. Frågan är bara, hur gör man det på bästa sätt?

InspirationPåverkan

Jag lyssnar oerhört mycket på musik när jag skriver, Audiomachine, Two steps from Hell, Interstellar Soundtrack, samt allt annat jag kan finna på youtube som är utan text. Jag brukar bygga ihop spellistor för varje ”bok” för att få känslor och teman att stämma med skrivprocessen. Då kan jag lätt leva mig in i karaktärernas egna interna världar och bara dem i sig är oerhört givande, det är nya människor att lära känna.

Utöver det har jag en ”ordräknare” för att skriva minst 2000 ord/dag. [Sk. DAO = dagens ord]. Den målsättningen är en rolig trigger, att arbeta mot en deadline och när jag överstigit den och är i flow så känner jag bara glädje och styrka över vad jag åstadkommit. Det peppar.

Feedback från två vänner har jag ordnat efter utkast två. Därefter har jag redigerat utifrån deras åsikter, samt vilka målsättningar jag har. Den ena vännen går själv skrivkurser och den andra är en fantasyälskare. Så att få in fler individers åsikter är bara för mig givande, givetvis hoppas jag att jag kan få fortsätta ge dem feedback på deras texter, och att dem vill ge det på mina. Men det får vi se.

Att ta till sig rättningar i sina texter har blivit mer givande med tiden, när man lärt sig att distansera sig från det man skrivit. Att läsa andras material är då inspirerande, för som Stephen King säger, så hittar man sig själv i andra också. Vad man gillar och inte gillar. Vad man önskar att man själv skrivit, så mer inspiration kommer utav allt. Jag har vävt in drömmar i SL, liksom saker jag hört mina medmänniskor sägas, äventyr jag själv skulle vilja göra. Men oftast kommer inspirationen från mitt inre. Svårt att förklara men omgivningen kan ibland bara ”trigga” igång en tankeprocess eller en känsla som jag vet har betydelse för det jag skriver just nu.

Angående twister så hämtar jag inspiration från Harlan Coben. Jag finner hans sätt att berätta tämligen spänningsfullt, enkelt och inspiratoriskt. Jag vet att jag alltid kommer möta på twistar jag inte förutsett. (Vilket jag alltid förutser när jag läser kriminalromaner). Och även i litteratur som David Coontz och Stephen King finns även en hel del att hämta. Men bara den saken att låta sig vara öppen och mottaglig för omgivningen gör att man ser möjligheter, som man kan använda i sitt eget skrivande.

Vill du veta mer om hur jag arbetar eller se mer utav de excelark jag skapat för mitt skrivande? Tveka inte att höra av dig, antingen via mail, facebook eller instagram.